Що робити якщо дзвонять колектори по чужому кредиту: куди звертатися?

Звонят коллекторы по чужому кредиту, что делать?

Спокійне, розмірене життя і раптом дзвінок колекторів по чужому кредиту і нав’язливе, неприємне спілкування, що створює дискомфорт. Здавалося б, нічого страшного, але співробітники колекторських компаній продовжують дзвонити на наступний день, через день і чим далі – все частіше. Терпіти знущання «збирачів боргів» немає ні бажання, ні можливості. Колектори заважають працювати вдень, здійснюють психологічний пресинг ввечері і не реагують ні на які пояснення. Що ж робити, якщо дзвонять колектори по чужому кредиту? Куди скаржитися, щоб отримати реальний результат? Про все це і більше піде мова далі в статті ZaimOdobren.

Дзвонять колектори в Україні: кредит не брав.

У ситуаціях нав’язливих дзвінків незнайомців, які займаються збором боргів, людей турбує насамперед:

  • Яким чином отримали мої контакти?
  • Чи мають право колектори дзвонити, якщо кредит не брав?
  • Як зупинити «телефонний терор»?

Перш за все слід розуміти, що колекторський бізнес зі збору простроченої заборгованості в Україні побудований на психологічному і моральному вплив на боржника: як безпосередньо через дзвінки позичальнику, так і побічно з використанням методів «телефонного терору» 3-х осіб з його оточення, а іноді і зовсім чужих людей. Фінансові установи через надмірну складність процесу стягнення не зацікавлені відстоювати свої права в судовому порядку.

Найбільш неприємним є той факт, що «дзвонарі» не бажають слухати пояснення співрозмовників і вимоги зупинити незаконні дзвінки. Турбувати людей, які не брали кредит можуть тижнями, а іноді і місяцями, телефонуючи кожен раз з нового номера. І кожного наступного колектора доводиться повторювати вже завчений текст щодо безперспективності їх дій.

Чи варто ігнорувати «телефонний терор» і блокувати дзвінки від невідомих осіб? Перш ніж вдаватися до радикальних дій по власному захисті від нав’язливих співрозмовників, радимо з’ясувати причину «хвилювання збирачів» і можливі наслідки для себе. Отже, чому дзвонять колектори, якщо кредит не брав?

  1. Позику оформила людина, що вказала Вас як контактну особу.
  2. Колектори знайшли Ваші контакти в нелегальних базах, як особа, знайоме з позичальником, який допустив прострочення по кредиту.
  3. Кредит отримало невідома особа, а колектори помилково (на прізвище або за адресою) зв’язали Вас з ним.
  4. Шахрайським шляхом на Вас оформили кредит невідомі особи.

При ранній простроченні колектори дзвонять, як правило, до родичів, при відсутності погашень – починають підключати до процесу стягнення сусідів і друзів. Коли виникає ризик не повернути борг і понести втрати, «збирачі» здійснюють дзвінки колегам по роботі і роботодавцю, а також знаходять десятки номерів телефонів інших людей, контакти яких позичальник не залишав.

Методи впливу «дзвонарів» залежать від того, до якої категорії осіб відноситься співрозмовник:

  • діалоги співробітників фінансових установ та колекторських компаній зі знайомими починаються з прохання передати інформацію боржнику, а далі переходять в вимога зателефонувати позичальнику і повідомити про відповідальність, передбачену за прострочення по кредиту;
  • родичів боржника очікують вимоги терміново провести погашення за позичальника, а при відсутності оплати – погрози та залякування;
    сусідам колектори повідомлять суму боргу і термін прострочення, а сам факт відсутності оплати назвуть шахрайськими діями, за які передбачена кримінальна відповідальність. Більш агресивні «збирачі боргів» проінформують про те, що співрозмовника вказали поручителем за кредитом і платити доведеться всім;
  • «Театральна постановка» колекторів з вимогою повернути борг замість позичальника може очікувати також і колег по роботі. При цьому людей впевнено переконують в тому, що вирішити питання можна тільки заплативши чужий кредит або змусивши боржника здійснити оплату самостійно.

У зв’язку з цим виникає питання: «На скільки законні дзвінки колекторів по чужому кредиту і як їх зупинити?» Для відповіді пропонуємо розібрати кілька найбільш поширених сценаріїв «телефонного терору».

Що таке контактна особа по кредиту?

На питання: «А яке Ви маєте право мені дзвонити?», Колектори часто вказують той факт, що боржник нібито зазначив Вас як контактна особа по кредиту. Таке можливо і в реальності цієї інформації досить легко переконатися, з’ясувавши деталі у позичальника за умови знайомства з ним.

Але про яке контактну особу може йти мова в ситуації, коли співрозмовник називає боржником невідомого Вам людини? Зрозуміло, цей «спектакль» – не більше ніж прикриття незаконних дій співробітника фінансової установи, який таким чином ухиляється від відповідальності.

А що з цього приводу говорить законодавство? Контактна особа по кредиту – це людина, телефонний номер якого був вказаний позичальником в заявці на отримання позики. Ніякої відповідальності за невиконання зобов’язань по кредиту боржника контактна особа не несе. Більш того, Закон №4241 від 19.03.2021 року встановлює ряд обмежень на дії коллекторів по відношенню до 3-м особам, а саме:

  1. Вимагати погашення простроченої заборгованості від осіб, які не є стороною договору і не укладали договір поручительства з фінансовою установою:
  2. Заборона контактувати з людиною, яка не є боржником і не надавав згоду на взаємодію:

Крім цього, ст. 32 Конституції України закріплено право кожного громадянина на особисте і сімейне життя, без можливості втручання в неї будь-яких третіх осіб:

 

Дзвінки колекторів людям з оточення боржника, в тому числі і контактним особам, без отриманої згоди є прямим порушенням їх конституційних прав.

Чи можна бути поручителем по телефону?

Поширеною «театральної грою» колекторів в спілкуванні з 3-ми особами є інформування про те, що позичальник нібито вказав їх в якості поручителя по кредиту. На підтвердження сказаного, співробітник фінансової установи називає персональні дані співрозмовника, в тому числі його паспортні дані, і вимагає провести погашення простроченої заборгованості за боржника. Подібні дії «збирачів» боргів, як правило, викликають почуття розгубленості й нерозуміння ситуації … Чи справді можна бути поручителем по телефону?

Відповідно до ст. 554 Господарського кодексу України у разі виникнення прострочення по кредиту, позичальник і поручитель несуть солідарну (спільну) відповідальність:

 

Однак, жоден колектор не повідомляє про те, що відповідно до ст. 553 ГКУ поручителями стають тільки на підставі укладеного договору поручительства, а не по телефону:

 

Мета подібних дій «дзвонарів» сформувати агресію у співрозмовника по відношенню до боржника і змусити сусіда, родича або колегу по роботі виконувати роль колектора.

Таким чином, якщо «поручитель» не підписував жодного договору, говорити про будь-якої відповідальності за кредитом 3-ї особи немає підстав, а «казки» колекторів з приводу поруки по телефону – це обман.

Що робити, якщо дзвонять колектори по чужому кредиту?

Терпіти «телефонний терор» незнайомців за зобов’язаннями іншої людини мало приємна справа. Що ж робити, якщо дзвонять колектори по чужому боргу?

  1. З’ясуйте причину звернення, щоб виключити факт оформлення кредиту на Вас шахрайським способом.
  2. Поясніть співрозмовнику, що у вас немає ніякого зв’язку з боржником, або не знаєте про кого йде мова. Якщо дзвонять з приводу родича, повідомте колектору, що не підтримуєте з позичальником контакт і у Вас немає можливості передати йому інформацію.
  3. Ні в якому разі не починайте з’ясовувати деталі виникнення зобов’язань у боржника, демонструючи таким чином свою зацікавленість.
  4. Не вступайте в дискусії з колектором або обговорення наслідків неповернення боргу. Вас це не стосується жодним чином!
  5. Проінформуйте співрозмовника, що під запис телефонної розмови Ви забороняєте обробку своїх персональних даних відповідно до п.6 ст.25 Закону України №4241 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості» і вимагаєте більше не дзвонити:

 

Пам’ятайте, досить хоча б один раз пообіцяти колекторам передати боржникові інформацію за фактом отриманого дзвінка – «телефонний терор» триватиме нескінченно довго. «Збирачі боргів» постійно знаходяться в пошуках помічника, який буде виконувати за них роботу без будь-якої оплати.

Дзвонять колектори по чужому кредиту: куди скаржитися в Україні?

У нашій країні, на жаль, далеко не всі колекторські компанії дотримуються законодавства в питаннях збору простроченої заборгованості. А звернення до поліції з приводу протиправних дій колекторів, як правило, закінчуються відмовами в порушенні кримінальної справи за відсутністю складу злочину. Тому у випадках, коли «збирачі боргів» не реагують на заборону дзвінків і продовжують свій «телефонний терор», позбутися нав’язливої ​​опіки незнайомців можна через скаргу регулятору і уповноваженому ВРУ з прав людини. До письмовим зверненням слід додати записи телефонних розмов, які будуть свідчити про повторні дзвінки «опікунів» після висловленого заборони обробки персональних даних.

Контактувати чи ні з колекторами – це вибір кожного, але пам’ятайте: у Вас немає ніяких зобов’язань спілкуватися з незнайомими людьми з питань кредитів 3-х осіб, навіть якщо боржник є родичем.

Джерело інформації: https://fin-club.com.ua/

Залишити коментар

Ваш email не буде опублікований.